İslam’da çokluk ve ekseriyete
bakış açışı şöyledir; Çokluk düşüncesinin itikat ve şirkteki görünümü: “Ey
zindan arkadaşlarım! Çeşitli ilahlar mı daha iyi, yoksa gücüne karşı durulamaz
olan bir tek Allah mı?” 1
Yemeklerde çokluk: “Hani siz
(verilen nimetlere karşılık): ‘Ey Musa! Bir tek yemekle yetinemeyiz. Bizim
için Rabbine dua et de yerin bitirdiği şeylerden; sebzesinden, hıyarından,
sarımsağından, mercimeğinden, soğanından bize çıkarsın, dediniz. …’” 2
Ömürde çokluk: “O ki, toplamış
ve onu sayıp durmuştur.” 3
Meskende çokluk: Kur’an kimilerine
serzeniş ederken şöyle buyurur: “Siz her yüksek yere bir alâmet dikerek
eğleniyor musunuz? Temelli kalacağınızı umarak sağlam yapılar mı ediniyorsunuz?”
4
Şehvette çokluk: “İslam cinsellik
meselesinden evliliği uygun görmüştür ve eşlerin birbirlerinden bu yöndeki
istifadesini de kınamamıştır. “Ve onlar ki, iffetlerini korurlar; Ancak
eşleri ve ellerinin sahip olduğu (cariyeleri) hariç. (Bunlarla ilişkilerden
dolayı) kınanmış değillerdir.” 5 Bunların dışındaki birliktelikler ise
haddi aşma olarak kabul edilmiştir: “Şu halde, kim bunun ötesine gitmek
isterse, işte bunlar, haddi aşan kimselerdir.” 6
Çokluk sadece cemiyetin çoğunluğu
ile ilgili sayımlarda olmaz. Kimi zaman zenginlik ve evlat için de çokluk
gündeme getirilir: “Bilin ki dünya hayati ancak bir oyun, eğlence, bir süs,
aranızda bir övünme ve daha çok mal ve evlât sahibi olma isteğinden ibarettir…”
7 Bundan dolayı Kur’an malı ve evlatları nedeniyle dünyaya dalmaması hususunda
insanı uyarmıştır: “Ey iman edenler! Mallarınız ve çocuklarınız sizi Allah’ı
anmaktan alıkoymasın. Kim bunu yaparsa iste onlar ziyana uğrayanlardır.” 8
Hz. Peygamber
(s.a.a) Tekasür suresini okuduktan sonra şöyle buyurmuştur: “Meşru olmayan
yollardan mal yığıp toplamak, o malda birikmiş olan vacip hakları ödememek ve
kasalarda saklamak tekasürdür.”
--------------------------------------------
1 Yusuf, 39
2 Bakara, 61
3 Hümeze, 2
4 Şuara, 128
5 Muminun, 5-6
6 Muminun, 7
7 Hadid, 20
8 Münafikun, 9