Bunlar
dünya hayatının nimetleridir, oysa gidilecek yerin güzeli Allah katındadır.” Al’i İmran, 14
İnsanoğlu
dünyayı çeşitli yönlerden çekici bulur. Kimi zaman bu durum hayalleri ve şahsi
evhamından kaynaklıdır: “İyi işler yaptıklarını sandıkları halde, dünya
hayatında çabaları boşa giden kimselerdir.” 1 “…onu güzel gören kimse…” 2
Kimi zaman da şeytan yaptıklarını güzel gösterir: “…şeytan da yaptıklarını
onlara güzel gösterdi.” 3 Bazen de etrafındaki dalkavuk kimseler
yaptıklarını ona güzel gösterir: “böylece Firavun’a yaptığı kötü iş süslü
gösterildi ve doğru yoldan saptırıldı.” 4
Dünyanın
çekiciliğinin mısdakları bahsi geçen ayette zikredilmiştir. Bu ayetin nüzul
zamanına dikkat edildiğinde her döneme mahsus yeni bir mısdağın olabileceği
söylenebilir. Altın ve gümüş servet toplamanın, at ise ulaşım ve nakliye
aracının kinayesidir.
Soru:
Allah
mal ve çocukların ziynet olduklarını kabul etmesine rağmen -“Mallar ve
evlatlar, dünya hayatının süsüdür”- 5 neden bu ayet-i kerimede eleştirmekte ve
yermektedir?
Cevap:
Bir
şeyin ziynet olması, ona gönül bağlanmasından farklı bir mana içerir. Bu ayet-i
kerime gönül bağlama hususundadır ve bu durumu “aşırı sevgi beslemek”
ifadesiyle yermektedir.
--------------------------------------------
1
Kehf,
104
2
Fatır,
8
3
Enam,
43
4
Mümin,
37
5
Kehf,
46