İran ile ABD arasında İsviçre’de yürütülen üst düzey müzakerelerin ilk turu yaklaşık 18 saat süren yoğun görüşmelerin ardından tamamlandı. İran’ın üst düzey müzakere heyeti Tahran’a dönerken, taraflar arasında teknik düzeydeki görüşmelerin hafta boyunca devam edeceği bildirildi.
Pakistan ve Katar’ın arabuluculuğunda gerçekleştirilen görüşmelerin ardından yayımlanan ortak açıklamada, tarafların ilk gün sonunda “cesaret verici ilerleme” kaydettiği ve 60 gün içinde nihai bir anlaşmaya ulaşılmasını hedefleyen yol haritası üzerinde uzlaştığı belirtildi.
İran Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi de görüşmeler sonrasında yaptığı açıklamada özellikle Lübnan’daki çatışmaların sona erdirilmesine yönelik çabalarda önemli ilerleme sağlandığını söyledi.
Teknik müzakereler devam edecek
İran devlet medyasına göre meclis başkanı Muhammed Bakır Kalibaf, Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi, Merkez Bankası Başkanı Abdulnasır Hemmati ve diğer üst düzey yetkililerden oluşan heyet İsviçre’den ayrılarak Tahran’a döndü.
Buna karşın Dışişleri Bakan Yardımcısı Kazım Garibabadi başkanlığındaki teknik ekip İsviçre’de kalarak geçen hafta imzalanan İslamabad Mutabakatı’nın uygulanmasına ilişkin ayrıntıları görüşmeyi sürdürecek.
En büyük sınav: Lübnan
Müzakerelerde en kritik başlıklardan biri Lübnan’daki çatışmalar oldu. Taraflar, Lübnan’daki ateşkesin uygulanmasını izlemek amacıyla bir koordinasyon mekanizması kurulmasını değerlendirdi.
Ancak bölgede tansiyon düşmüş değil. İsrail Dışişleri Bakanı Gideon Saar, İsrail’in güney Lübnan’daki “güvenlik bölgesinden” çekilmeyeceğini açıkladı. Saar, Hizbullah’ın tehdit oluşturmaya devam ettiğini savunurken, İsrail’in Lübnan’da toprak talebi bulunmadığını öne sürdü.
