İran: ABD’nin Saldırıları, İslamabad Mutabakatı’nın Birinci Maddesinin Açık İhlalidir

İran Dışişleri Bakanlığı, bugün sabaha karşı ABD’nin ülkenin güneyine düzenlediği hava saldırılarının Birleşmiş Milletler Şartı’nın 2. maddesinin 4. fıkrasının açık ihlali olduğunu ve aynı zamanda İslamabad Mutabakatı’nın birinci maddesinin açıkça ihlal edildiğini belirtti. Bakanlık, ABD’nin kendi taahhütlerine en küçük bir değer vermediğini ve anlaşmaları ihlal etmenin bu ülkenin doğasının bir parçası olduğunu ifade etti.

İran Dışişleri Bakanlığı, bugün ABD’nin 28 Haziran 2026 sabahı savaşın sona erdirilmesine ilişkin mutabakatı yeniden ihlal etmesi hakkında bir açıklama yayımladı.

Açıklamada, “İran İslam Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı, ABD’nin terörist ordusunun 28 Haziran 2026 Pazar günü sabaha karşı ülkenin güney kıyılarındaki bazı izleme ve denetleme tesislerine düzenlediği hava saldırılarını şiddetle kınamaktadır.” ifadelerine yer verildi.

Devrim Muhafızları Ordusu Halkla İlişkiler Birimi de bugün sabaha karşı, ABD’nin saldırılarına karşılık olarak gerçekleştirilen kararlı füze ve İHA operasyonunu duyurdu. Açıklamada, “Kuralları ihlal eden gemilere geçmişe kıyasla daha güçlü şekilde müdahale edilecektir.” denildi.

Dışişleri Bakanlığı açıklamasında şu ifadelere yer verildi:

“Birleşmiş Milletler Şartı’nın 2. maddesinin 4. fıkrasının açık ihlali ve 18 Haziran 2026 tarihli dayatılan savaşın sona erdirilmesine ilişkin mutabakat muhtırasının birinci maddesinin açık ihlali niteliğindeki bu vahşi saldırılar, ABD rejiminin taahhütlerine en küçük bir değer vermediğini ve anlaşmaları ihlal etmenin bu rejimin doğasının bir parçası olduğunu göstermektedir.”

Açıklamada ayrıca, İran İslam Cumhuriyeti’nin, Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi ile BM Genel Sekreteri’nin uluslararası barış ve güvenliğe ilişkin sorumluluklarını hatırlattığı belirtilerek, BM Şartı’nın 51. maddesi uyarınca ABD’nin askeri saldırıları karşısında İran’ın ulusal egemenliğini ve toprak bütünlüğünü savunma konusundaki kararlılığını vurguladığı ifade edildi.

İran Dışişleri Bakanlığı, dün yayımladığı başka bir açıklamada da ABD’nin İslamabad Mutabakatı’nı açık şekilde ihlal etmesini kınamış, ülkenin egemenliğini, güvenliğini ve milli çıkarlarını tüm gücüyle savunacağını belirterek, İran Silahlı Kuvvetleri’nin ABD’ye bağlı hedeflere yönelik savunma amaçlı saldırılarının bu çerçevede gerçekleştirildiğini, ortaya çıkacak sonuçların sorumluluğunun ise saldırgan ve anlaşmaları ihlal eden ABD yönetimi ile ortaklarına ait olduğunu açıklamıştı.

İran Dışişleri Bakanlığı, 11 Haziran tarihinde de ABD’nin aynı gün sabaha karşı ateşkesi ağır şekilde ihlal etmesi hakkında bir açıklama yayımlamıştı.

Bakanlık, 10 Haziran tarihinde de ABD’nin İran’a yönelik saldırgan eylemleri hakkında bir açıklama yayımlamıştı. Açıklamada şu ifadelere yer verilmişti:

“ABD rejimi, 10 Haziran Çarşamba günü sabaha karşı, pazartesi gecesi Hürmüz Boğazı üzerinde bu ülkenin terörist ordusuna ait bir Apache helikopterinin düşmesini bahane ederek ülkenin güneyindeki bölgelere vahşi saldırılar düzenledi. Bu saldırılar, Birleşmiş Milletler Şartı’nın, özellikle 2. maddenin 4. fıkrasının ve uluslararası ilişkilerde güç kullanımını yasaklayan temel ilkenin ağır ihlalidir. ABD yönetimi bu saldırgan eylemleriyle bir kez daha suç işleyen ve savaş yanlısı niteliğini ortaya koymuştur.”

İran Dışişleri Bakanlığı, 6 Haziran tarihinde de ABD’nin ateşkesi sürekli ihlal etmesi üzerine bir açıklama yayımlamıştı. Bakanlık, 6 Haziran Cumartesi günü sabaha karşı ABD ordusunun Sirik bölgesi ile Kişm Adası’ndaki radar ve kıyı gözetleme tesislerine yönelik askeri saldırısını, 8 Haziran ateşkesinin açık ihlali ve İran İslam Cumhuriyeti’nin ulusal egemenliği ile toprak bütünlüğüne yönelik askeri saldırı olarak nitelendirerek şiddetle kınamıştı.

Bakanlık, 3 Haziran tarihinde yayımladığı bir başka açıklamada da ABD’nin İran’a ait bir petrol tankeri ile Kişm Adası’ndaki telekomünikasyon kulesine yönelik saldırılarını şiddetle kınamıştı.

 

Bu Haberi Paylaş
Yorum Bırakın